Saturday, June 9, 2012

kebakaran!!!

seorang hamba Allah berkongsi cerita dengan saya.  kawasan perumahannya berlaku kebakaran pada minggu pertama cuti sekolah. dia ingin berkongsi cerita di blog saya. jom!

hari dan tarikh : rabu, 30 Mei 2012
lokasi : kawasan perumahan flat
waktu : 2 pagi

kira-kira jam 2 pagi, saya sedang lena diulit mimpi. tiba-tiba saya terdengar jeritan yang agak kuat. jeritan itu memeranjatkan saya, lalu saya tersedar. saya melihat kakak-kakak dan adik saya meluru keluar pintu. (berlari) saya merupakan insan yang paling susah bangun dari tidur. entah kenapa malam itu saya mudah terbangun. mungkin kerana jeritan yang kuat itu.

saya terus bangun lalu terjun dari katil (katil double decker bed) kerana saya terdengar kakak kedua saya berkata 'kebakaran'. saya terasa ingin menangis tika itu.. bagaimana kebakaran boleh berlaku?!

ketika aku menjenguk ke luar pintu bilik, aku melihat pintu rumah terkuak luas.. aku melihat banyak asap di luar rumah.. aku juga turut keluar rumah. sebaik kaki aku melangkah ke luar, aku hidu bau yang tidak menyenangkan. bau gas yang amat kuat. aku mencari selipar.. terburu-buru mencari selipar. tiba-tiba.....,

BOMMM!!!!!!!!

bunyi letupan yang agak kuat kedengaran.. aku semakin gelabah! jeritan suara ibu bapa aku menyuruh aku dan adik beradik yang lainnya untuk menyelamatkan diri terlebih dahulu. aku masih lagi mencari selipar yang sudah tidak kelihatan. asap semakin tebal menyebabkan aku sukar melihat keadaan sekeliling. tekak aku terasa pedih sekali kerana asap yang sudah mula memasuki ke dalam paru-paru.. bau asap yang sedang aku hidu tika itu lain sekali. lebih teruk baunya berbanding bau gas dari bunsen burner dan rokok.

aku terus menyarungkan selipar yang ada di depan mata tanpa sempat mencari selipar aku yang sebenarnya dan terus menyelamatkan diri. pada mulanya aku mahu turun tangga (rumah aku di tingkat 2). tetapi aku melihat separuh tangan di hadapan aku (seolah-olah melambai-lambai ke arah aku). tanpa berfikir, aku ikut ke arah tangan yang aku tidak ketahui itu. aku terus lari straight..

akhirnya aku selamat! kabus asap sudah tidak kelihatan pada pandangan aku. aku berasa gembira walaupun mata aku pedih akibat asap tadi.. aku tidak mampu berkata-kata kerana tekak aku yang pedih menyukarkan aku untuk bersuara.

tiba-tiba aku teringat akan keluarga aku.. di mana mereka?? aku toleh ke kiri, tidak ada kenalan yang aku kenal. aku toleh ke kanan, aku melihat adik aku sahaja. di mana yang lain??!

tiba-tiba aku terdengar orang terbatuk-batuk seperti mahu muntah. aku lihat di hadapan aku, kakak-kakak aku sedang berlari menyelamatkan diri. mereka terjerit-jerit memanggil nama aku dan adik aku. aku memanggil kakak aku.

aku tercari pula kelibat ibu bapa aku. kakak aku berkata mereka masih di dalam rumah sedang menyelamatkan dokumen penting. aku berasa sangat risau kerana ibu aku sakit manakala bapa aku alah pada habuk dan tidak tahan pada asap kerana asma.

akhirnya aku melihat kelibat mereka sambil memeluk dokumen-dokumen penting. aku berasa gembira dan lega melihat keluarga aku selamat. aku lihat ke tingkat bawah, api sedang marak dan pada masa yang sama aku terdengar bunyi pancutan air dari pemadam api. tika itu juga, asap semakin menebal naik ke tingkat 2. mujur aku sudah selamatkan diri awal tadi.

kami menuju ke rumah makcik aku sementara api yang marak tadi dipadam. setelah asap kian memudar dari pandangan, kami sekeluarga pulang ke rumah.

ketika di depan rumah, aku memandang ke lantai. warnanya putih kekelabuan dek asap yang tebal tadi. aku melihat banyak tapak kaki manusia di mana-mana. mungkin dek kerana mahu menyelamatkan diri, sebahagian jiran saya menyelamatkan diri tanpa memakai selipar.

pintu rumah kami terkuak lebar, ini bermaksud kami harus membersihkan rumah pada malam itu juga kerana kami sekeluarga alah pada habuk dan asap.

tempat kebakaran terletak di tingkat 1, iaitu stor kepunyaan ketua flat. di dalam stor itu terdapat 2 buah motosikal dan beberapa tong gas, surat khabar yang tidak terkira beratnya dan banyak lagi. mungkin letupan malam itu berasal dari letupan motosikal dan tong gas. itulah pengalaman aku ketika kebakaran.

cerita ini bolehlah dijadikan sebagai pengalaman dan penyedaran untuk kita semua. akibat daripada kebakaran tersebut, kami sekeluarga terpaksa bersengkang mata hingga jam 4:30 pagi untuk kemas rumah dan bapa aku tidak dapat bekerja untuk beberapa hari.. itu sahaja dari aku...

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved Wah-unik98.blogspot.com